
Hotararea Guvernului Nr. 301/2012 – Interpretata
Hotararea Guvernului Nr. 301/2012 actualizata conform Hotararii Nr. 1002/2015, INTERPRETATA
- in vigoare de la 30.12.2015
H.G. 301/2012 este o hotarare de guvern, prin care (Art.1) – se aproba normele metodologice de aplicare a legii Nr.333/2003 (cu modificarile si completarile ulterioare). Mai exact, vine in completarea acestei legi.
Prin legea Nr.333/2003 (cu modificarile si completarile ulterioare), se reglementeaza, pe scurt, faptul ca orice Institutie sau Societate Comerciala, indiferent de natura capitalului social sau de forma juridica, care detine bunuri sau valori, sub orice forma (proprietate, chirie etc.), este obligata sa-si pazeasca bunurile. Acest lucru inseamna ca, indiferent daca o Societate detine cu chirie un apartament de bloc, in care functioneaza sediul social, sau daca este vorba despre un punct de lucru care functioneaza intr-un spatiu comercial (spre exemplu, un Mall), acea Societate este obligata sa ia masuri de securitate asupra spatiului detinut, bunurilor existente in el (daca este cazul) sau persoanelor (daca este cazul).
Sa asigure paza bunurilor, nu inseamna neaparat ca Societatea trebuie sa angajeze o firma de paza care sa-i pazeasca fizic bunurile prin personal specializat de paza (ex: agenti de paza), ci inseamna ca Societatea trebuie sa ia masuri de securitate, cum ar fi: sa puna gratii la geamuri, sa puna incuietori/lacate la usi, sa instaleze un sistem de alarma, sa monteze camere de supraveghere, sa angajeze o societate pentru paza fizica, sa asigure prin firme specializate monitorizarea si interventia etc., depinzand de la caz la caz, de locatie, de specificul activitatii, de fluxul de lucru, de vecinatati, de punctele vulnerabile ale locatiei etc.
H.G. 301/2012 spune ca (Art.2, al.1) – adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei Analize de Risc la Securitate Fizica.
Analiza de Risc la Securitate Fizica se efectueaza doar de catre Evaluatori de Risc acreditati de catre I.G.P.R. si inscrisi in Registrul National al Evaluatorilor de Risc la Securitate Fizica (R.N.E.R.S.F.), care decid (in conformitate cu legea in vigoare) asupra masurilor de securitate ce trebuie aplicate, de la caz la caz, in functie de natura obiectivului evaluat, de specificul activitatii, de factorii care influenteaza fluxul activitatii etc.
Elaborarea Analizei de Risc (Art.2, al.2) se face potrivit instructiunilor emise de Ministrul Administratiei si Internelor (Instructiunea MAI nr. 9 din 01.03.2013), care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Ceea ce inseamna ca, un evaluator acreditat, isi va desfasura activitatea doar in baza reglementarilor si sub influenta prevederilor legale in vigoare, acesta avand obligatia sa efectueze auditul de evaluare, proiectul de analiza de risc, acordarea punctajelor etc. cu ajutorul si doar in baza instrumentelor prevazute de lege (grila de audit, documente suport, chestionare de evaluare***, criterii de audit si evaluare etc.).
Responsabil pentru adoptarea masurilor de securitate este conducatorul unitatii/Societatii Comerciale, care are obligatia de a contracta, dupa caz:
- un evaluator de risc la securitate fizica acreditat, pentru realizarea Analizei de Risc;
- o firma specializata si acreditata, montatoare de sisteme de securitate (alarma, monitorizare video, protectie mecano-fizica etc.);
- o firma specializata si acreditata pentru monitorizare si interventie;
- o firma specializata si acreditata pentru paza fizica a valorilor, bunurilor si persoanelor;
- un proiectant acreditat pentru sistemul de alarma si monitorizare;
- alte masuri de securitate reglementate de lege si decise de catre evaluatorul de risc etc.
Constituie Contraventie (Art.3) incalcarea prevederilor din normele metodologice de catre responsabilul pentru adoptarea masurilor de securitate:
- neefectuarea Analizei de Risc la Securitate Fizica (si se sanctioneaza cu amenda);
- neimplementarea, in termenul stabilit de lege, a masurilor de securitate stabilite prin analiza de risc (si se sanctioneaza cu amenda);
- nerespectarea cerintelor minimale de securitate, pe zone functionale prevazute de lege, daca obiectivul se incadreaza in categoria de unitati care trebuie sa implementeze cerinte de securitate minimale (Banci, Case de Amanet, Magazine de arme si munitii, Case de pariuri, Case de schimb valutar, Magazine de bijuterii, Oficii postale, Benzinarii, Mall-uri, Casieriile furnizorilor de utilitati, ATM-uri etc.) (si se sanctioneaza cu amenda) si altele.
In Hotararea de Guvern 301/2012 sunt prevazute o serie de amenzi pentru fiecare abatere in parte, iar acestea au sume cuprinse intre 100 de lei si 50.000 de lei, de la caz la caz, in functie de categoria in care se incadreaza obiectivul si de masurile de securitate ce trebuie implementate de catre acestea.
Sanctiunile sunt aplicate persoanei fizice, mai exact conducatorilor unitatilor, dar ele pot fi aplicate si persoanei juridice, dupa caz (Art.4, al.2).
*** Chestionarul de evaluare si importanta folosirii acestuia de catre evaluatorul de risc la securitate fizica
Este foarte important ca Evaluatorul de Risc sa utilizeze un chestionar de evaluare ajutator pentru elaborarea analizei riscurilor.
Chestionarul de evaluare trebuie sa fie cat mai detaliat si sa raspunda la intrebari privind zona invecinata, imprejmuirea perimetrala, usile de acces, ferestrele si alte deschideri spre exteriorul locatiei, iluminatul, sistemul de alarma, securitatea incuietorilor, seifuri si containere, paza umana.
De asemenea, trebuie culese date privind securitatea informatiilor, securitatea manageriala, cu componentele sale principale: controlul accesului personalului, controlul vehiculelor, controlul materialelor, protectia utilitatilor si gestionarea cheilor.
Daca la toate aceste probleme avem raspunsuri foarte clare, putem elabora o analiza corecta a riscurilor si implicit un Raport de evaluare si tratare a riscurilor la securitatea fizica util pentru managementul unitatilor, asa cum au fost ele definite prin Legea nr. 333 din 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Iata ce se urmareste de catre Evaluatorul de Risc, in momentul auditului de evaluare, la completarea chestionarului de evaluare:
EXTERIOR:
Luminile exterioare sunt suficient de puternice pentru a permite citirea unui ziar?
Sunt prevazute lumini la toate intrarile cladirii (incintei)?
Toate gardurile (imprejmuirile) sunt in stare buna?
Exista arbusti si tufisuri langa intrari sau in jurul parcarii care pot fi folositi ca locuri de ascuns?
USI, FERESTRE SI ALTE DESCHIDERI:
Toate incuietorile usilor sunt in stare buna?
Intrarile angajatilor si alte intrari / iesiri sunt inchise si protejate pentru a preveni intrarea
intrusilor?
Toate sistemele de blocare a ferestrelor sunt in stare buna?
Ferestrele si usile au incuietori sigure de lucru ?
Ferestrele stau intotdeauna inchise si sunt blocate in afara orelor de program?
ZONELE DE INTERIOR:
Toate camerele interioare si holurile sunt luminate astfel incat oricine poate fi vazut?
Sistemele care blocheaza fereastrele din toalete sunt in stare buna pentru a preveni intrarea sau iesirea unui intrus?
Sunt angajatii instruiti sa lase obiectele de valoare la domiciliu sau departe de accesul publicului?
PROPRIETATE SI ECHIPAMENTE:
Echipamentele si accesoriile sunt inventariate, inspectate si numarate in mod regulat?
Exista politici scrise ale angajatilor pentru uzul personal al echipamentelor si bunurilor?
Bagajele angajatilor sunt verificate in timpul intrarii si iesirii din cladire pentru a preveni sustragerea de produse alimentare, bunuri sau echipamente?
SISTEME DE SECURITATE:
Exista proceduri de ridicare, depozitare, distribuire si predare a tuturor cheilor sau cardurilor de acces la facilitati (zonele de acces) si seifuri ?
Codurile de acces sunt secrete si sunt schimbate periodic?
Parolele calculatoarelor sunt secrete si sunt schimbate periodic?
Politicile existente referitoare la accesul fostilor angajati/cunostinte/rude sau actualilor angajati prevad restrictionarea/interzicerea accesului in incinta, in timpul orelor de lucru sau dupa
inchidere ?
Exista mesaje scrise afisate pentru a descuraja furtul (cum ar fi ”Casa de marcat contine mai putin de 50 lei “, ” Aceasta incinta este protejata de un sistem de alarma“, “Podusele din vitrina nu sunt din aur”)?
Angajatii sunt instruiti sa nu dea informatii despre procedurile operationale si de securitate vizitatorilor/clientilor ?
Exista ecusoane de identificare (permise de acces) sau uniforme utilizate pentru a identifica angajatii ?
Ecusoanele de identificare sunt purtate la vedere?
Este restrictionat accesul in cladire in zilele libere ?
SENZORI SI SISTEME DE ALARMA:
Sunt instalati senzori si alarme la fiecare intrare, la toate zonele de depozitare, casierie si seifuri?
Senzorii si alarmele sunt setate corect ?
Senzorii si alarmele sunt mentinute in stare de functionare ?
Sistemele de alarma sunt testate in mod regulat de catre beneficiar ?
Angajatii sunt instruiti cu privire la utilizarea sistemelor de alarma si senzorilor ?
Angajatii cunosc modul de actiune in caz de alarma falsa sau declansarea accidentala a acesteia ?
PROCEDURI TIP CASH MANAGEMENT
Casele de marcat sunt situate in zone accesibile clientilor?
Spatiul casei de marcat este iluminat suficient pentru a asigura o buna vizibilitate ?
Accesul la case de marcat este limitat la anumiti angajati?
Exista politici scrise pentru angajati privind manipularea banilor rezultati din incasari ?
Angajatii care se ocupa de tranzactiile in numerar sunt instruiti in procedurile de manipulare a banilor ?
Inainte de deschidere, casele de marcat sunt prevazute cu o suma minima de bani ?
Sertarele casei de marcat sunt tinute inchise si incuiate intre tranzactii (operatiuni) ?
Incasarile in numerar sunt inchise in incinte de siguranta, la sfarsitul fiecarei zile ?Banii rezultati din incasari sunt numarati doar in spatele unei usi inchise si blocate ?
Toate incasarile rezultate sunt introduse si asigurate intr-un seif, la sfarsitul zilei ?
Seifurile sunt echipate cu sistem de inchidere in patru directii prin bolturi rotunde ?
Seifurile sunt fixate pe podea sau perete conform specificatiilor producatorului?
Seifurile sunt pastrate inchise tot timpul ?
Sunt incasari in numerar pastrate peste noapte ?
PROCEDURI DE LUCRU ALE ANGAJATILOR
Angajatilor li s-a prezentat ce actiuni sau inactiuni pot reprezenta infractini de furt care pot afecta activitatea companiei (societatii) ?
Toti angajatii au primit, citit si semnat un angajament privind politicile referitoare la procedurile de securitate, furt, consum de droguri, abuz de alcool , hartuire si responsabilitatile de conformitate ale acestora?
Procedurile de deschidere si de inchidere a incintei sunt integrate in procedurile de securitate?
Exista politici (proceduri) scrise pentru angajatii care deschid si inchid incinta?
PROCEDURI IN CAZUL INCIDENTELOR DE SECURITATE
Exista o politica scrisa referitoare la furturi, jafuri, raspunsurile de alarma, amenintari si alte probleme de securitate ?
Exista proceduri pentru angajati privind modul de actiune in caz de accident ?
Angajatii au fost instruiti cu privire procedurile de urmat in caz de jaf, violenta, precum si alte incidente de securitate ?
Exista un poster sau autocolant in apropiere care cuprinde toate numerele de telefon ale instuitutiilor cu care colaboreaza in caz de urgenta?
In baza informatiilor obtinute la fata locului si in urma completarii Chestionarului, Evaluatorul de Risc la Securitate Fizica poate efectua un proiect de Analiza de Risc cat mai corect si cat mai complet, acesta putand sa ia cele mai eficiente decizii cu privire la adoptarea masurilor de securitate, in conformitate cu prevederile legilor in vigoare.